miercuri, 19 noiembrie 2008

Dambovita trece prin Washington?

Ce se intampla in perioada asta este ceva greu de descris. Daca la noi populatia incepe oarecum sa simta scaderea economica (chiar si numai din stirile din presa), in Europa de vest si peste ocean recesiunea e o realitate. Nu are rost sa amintesc de rata somajului ridicata din Spania si Marea Britanie pentru ca ma voi referi intr-un alt post mai pe larg. Vreau sa sesizez altceva legat de somaj. Nu cel de la noi ci cel din SUA si de ce as pune un "=" intre comportamentul parlamentului nostru si comportamentul Congresului SUA.
Toata lumea a aflat de planul lui Paulson, cel cu 700 de miliarde USD, meniti sa salveze sistemul bancar. Mai exact o acoperire a gaurilor negre din sistem, pentru ca multi cam asta vad prin acest ajutor. Ce banci au fost salvate? Pai ca de obicei cele apropiate mediului politic (vezi Goldman care a dat ultimii guvernatori ai FED si care la dimensiunile ei te-ai fi gandit ca e imposibil sa scape de faliment!? ). Lehman a fost lasata sa cada pentru ca ... pur si simplu nu avea cine sa-i sustina cauza.
Pe langa acest plan, care nu este inca sigur ca va functiona, au aparut problemele legate de industrie. Peste tot in lume industria auto este cea mai afectata de criza, cea americana cu atat mai mult, si vorbim de niste giganti ca GM, Ford si Chrysler. Ce au patit acestia de fapt? Simplu. In perioade de criza, cand fiecare reduce consumul si evident restrange cheltuielile, masinile sunt primele la care se renunta. Pai e logic. Fiecare se gandeste: de mancat trebuie sa mananc, de locuit trebuie sa locuiesc undeva deci nu risc sa nu-mi platesc rata la casa, de imbracat si incaltat ceva ceva tot trebuie, dar masina e inca buna si aia de anul trecut si acum doi ani deci nu are rost sa-mi iau alta. Si ui asa s-a trezit industria auto ca nu mai are cui sa vanda. Nici nu mai pomenesc faptul ca masinile americane sunt mancatoare de combustibil de ai nevoie de cisterna.
Lasand la o parte toate nemultumirile cu privire la calitatile masinilor americane, vreau sa remarc egalul ala de care vorbeam.
Congresul american a dat verde la 700 mld USD destinati bancilor. In aceste zile, cei trei colosi auto pomeniti anterior, au cerut aceluiasi congres un ajutor de 25 mld USD pentru a putea supravietui in perioada urmatoare. Scandalurile in presa legate de primele colosale luate de directorii de la Goldman nu au impresionat pe nimeni din politica americana ca de .. sistemul trebe salvat. In schimb, foarte multe voci din Congres sunt revoltate pe producatorii auto "ca cum" isi permit sa mai ceara, si reticenta de a le acorda ajutorul este sesizabila in toate comentariile de presa. Si aici eu una am o problema. Adica... bancile au provocat criza ... ele primesc bani din cauza unui management defectuos, mana in mana cu agentiile de rating ... industria auto poate sa cada in orice moment provocand o reactie in lant cu riscul a milioane de someri in toata lumea si se stramba din nas si nu primeste nimic ... si din pacate de doua saptamani se discuta daca salvam sau nu GM-ul Fordul si Chrysler-ul ?! .....
Oare si-a schimbat cursul Dambovita prin Washington?

Niciun comentariu: